Het is normaal dat je op een mobiel apparaat bij de cliënt je rapportages maakt, een protocol of medicatie opvraagt, via messenger communiceert met collega’s en, indien nodig, tijd schrijft. Digitaal en mobiel werken is nuttig en efficiënt en daarom wordt digitaal werken gestimuleerd. Leveranciers bieden de mogelijkheid om informatie te delen of te verwerken via hun apps. Deze apps kan de eindgebruiker installeren op zijn privé toestel. Maar dit roept vragen op. In deze blog beantwoorden we vragen over mobiel werken en gaan in op overwegingen die je maakt als je besluit om een mobiele werkplek aan te schaffen. 

Hoe veilig is het als je de werkzaamheden met een eigen telefoon vastlegd?

Telefoons en tablets hebben de afgelopen tien jaar grote sprongen gemaakt qua rekensnelheid en functionaliteiten. Het ‘mobieltje’ is tegenwoordig net zo krachtig als een gemiddelde desktop pc of laptop. De mogelijkheden op een mobiele werkplek zijn dan ook legio: sociale media, games, bankzaken regelen, et cetera. Omdat men veel gebruikmaakt van mobiele apparaten, zijn ze steeds vaker het doelwit voor hackers en scammers. Zij proberen toegang te krijgen tot informatie wat ze kunnen misbruiken of doorverkopen. Omdat zorgorganisaties gevoelige data in hun bezit hebben is het essentieel om ervoor te zorgen dat deze data veilig blijft. En het is voor een organisatie lastig om te controleren wat er op een privé toestel gebeurt. “Is het wel goed beveiligd?”, “Wie heeft toegang tot de mobiele werkplek en dus tot gevoelige data?”, “Welke apps zijn op de mobiele werkplek geïnstalleerd?”. Dit zijn risico’s die in te dekken zijn: hou het privé toestel privé en laat alle werkgerelateerde zaken uitvoeren op een goed beheerde en beveiligde mobiele werkplek. Hiermee houd je controle over wat er wel kan en niet mag en verklein je de risico’s op datalekken aanzienlijk. 

Bij de Digitale Zorg zijn we elke dag bezig met vraagstukken rondom ‘mobiel werken’. Werkplekbeheer en remote-support zijn ontstaan uit de behoefte van klanten die tijdens het selecteren van software voor de keuzes rondom hardware en beveiliging kwamen te staan. Uit ervaring weten we dat elke applicatie zijn eigen (systeem)vereisten kent, maar dat u de zorgprofessional faciliteert met verschillende applicaties die allemaal en altijd goed moeten functioneren op één digitale werkplek. Dat klinkt logisch, maar is door het uitgebreide aanbod van apps en verschillende systeemvereisten er niet makkelijker op geworden.